Een stabielere bloedsuiker begint met grip op je gedachten

Diabetes is zoveel meer dan alleen maar een fysiek iets van schommelende bloedsuikers.

Voor een heel groot deel is het een enorme aanslag op je mentale veerkracht. Angst voor hypo’s, complicaties en prikangst zijn als een hartslag aanwezig. Onopvallend maar altijd. Je piekert over complicaties door hoge bloedsuikers en dat zorgt voor spanning en stress. En ook de angst dat je een hypo niet voelt is ingrijpend.

Je bent niet alleen want de meeste mensen hebben in min of meerdere mate last van negatieve gevoelens.

Maar de mate dat iemand hier stress van krijgt verschilt enorm per persoon. Wat blijkt? Het zijn jouw gedachten en vooral de evaluaties die het gevoel en het daarmee samenhangende gedrag veroorzaken.

Dat had ik ook. Maar toen ik ontdekte dat ik een keuze had hoe hiermee om te gaan veranderde er iets. En zo kreeg ik grip op hoe ik mij voelde. Hoe ik mij wilde voelen.

Het leuke is dat ook jij je gedachten zelf in de hand hebt. Je kunt ze veranderen als ze jou last bezorgen.

In het boek Beren op de weg, spinsels in je hoofd van IIzermans en Dirkx is goed te zien hoe de RET-methode een oplossing biedt om deze gedachten te veranderen.

Het A-B-C van RET

                                                              

                                                           

Niet een hoge bloedsuiker (A) maakt dat jij je depressief voelt. Nee, jouw gedachte (B) en vooral de evaluatie daarover bepaalt hoe jij je voelt. Jij bent namelijk geen speelbal van de gebeurtenissen om je heen.

‘Je bent niet je bloedsuiker’

Want hoe kan het dat de ene persoon met diabetes depressief wordt door zijn diabetes en de ander niet?

Onze ideeën en gedachten hebben we zelf in de hand. Daar heb je zelf invloed op. Dit is ook wetenschappelijk bewezen. Je kunt ze veranderen als ze jou onnodig last bezorgen.

‘Je bent zelf verantwoordelijk voor hoe jij je voelt’ 

Die diabetes kun je vanaf nu niet meer de schuld geven!

Als je beter in je vel zit zorg je ook beter voor jezelf. En voor die diabetes. Je kunt er zelf heel veel aan doen hoe jij je voelt.

Wat ga jij doen om beter in je vel te zitten?