Angst voor complicaties heb ik altijd gehad.

Ouder dan 40 zou ik toch niet worden. Ik was 18 toen ik tijdens het eindexamen VWO 6 diabetes type 1 kreeg. Met tien kilo lichter en een bruine aanslag op de tong. Niet zeuren en gewoon doorgaan. Hard werken en je best doen had mij veel gebracht. Mijn  gevoelens van eenzaamheid, falen en schuldgevoel wegdrukken was best handig. Op wilskracht bereik je veel. Ook met diabetes.

Maar angst werkt verlammend.

Blokkeert je dromen. Het blokkeert om je hart te volgen en zorgt dat je voor veilig en korte termijn doelen kiest. Wat heb ik nu spijt dat ik geen geneeskunde ben gaan studeren toen ik de derde keer wel was ingeloot. Ik durfde niet. Omdat ik toch niet oud zou worden.

Angst laat zich op verschillende manieren zien.

Zoals vermoeidheid, moeite met concentreren, gedachten die met je op de loop gaan, heel veel zorgen maken en slapeloosheid. Ja, je kunt er zelfs wakker door liggen.

Met diabetes zit je voortdurend in de fight-and-flight modus. Je kunt je zorgen maken om je bloedsuikers binnen 4 – 7 te houden. Vooral de frustraties en het gevoel van machteloosheid. Want je doet zo je best. En vooral de lange termijneffecten zoals complicaties aan zenuwen, nieren, ogen of hart. En niet te vergeten angst voor hypo’s. En dit geeft stress. En prikangst bestaat ook. Wat te denken van schuldgevoel, faalangst,  eenzaamheid en moedeloosheid.  En als gevolg van deze diabetesstress kunnen je bloedsuikers stijgen.

Wat zijn de gevolgen?

Door de dagelijkse stress die diabetes oplevert sneeuw je onder. Je verwaarloost je diabetes, je controleert je bloedsuikers minder vaak of niet en poli-afspraken zeg je soms af. Ook trek je je terug en zeg je afspraken met vrienden af. Uit schaamte durf je er niet over te praten. Het kan zelfs leiden tot een depressie of een diabetes burn-out.

Maar je bent niet alleen.

Zo’n 90 % van de mensen met diabetes kan goed omgaan met de ziekte en de stress die dat geeft. De overige 10 % heeft er meer last van en kan sombere gevoelens krijgen. Ik zat bij die 10 % helaas. De kans op een depressie is groter als je insuline spuit en/of als je last hebt van diabetescomplicaties. Maar dat lijkt mij nogal logisch.

Maar weet dat je zelf stappen kunt zetten om angst te verminderen. Om zelf weer regie over jouw leven met diabetes te krijgen.

  • MAAK SLAAP TOT PRIORITEIT

Voldoende slaap verbetert jouw diabetesmanagement en vermindert angst. Gevolgen van te weinig slaap zijn verminderde gevoeligheid voor insuline, de volgende dag heb je meer honger, veel meer moeite om af te vallen, hoge bloeddruk, een over actief immuunsysteem en negatieve emoties. Alles met elkaar een gevaarlijke cocktail voor depressie en angst.

Maar met diabetes is dit een hele uitdaging. Een hoge en lage bloedsuiker of een alarm van je continue glucose monitor (CGM) ’s nachts zorgen dat je minder vast slaapt of zelfs wakker wordt. Verstoren jouw bloedsuikers regelmatig jouw nachtrust? Bespreek dit met je arts of diabetesverpleegkundige en los dit op.

Maak slaap tot prioriteit. Als onderdeel van jouw diabetesmanagement. Op dokter recept. Zo zorg je dat je 7 – 9 uur per nacht slaapt. En dat je op tijd naar bed gaat.

  • EET KOOLHYDRAAT-BEPERKT

Een koolhydraat-beperkte levensstijl helpt enorm bij het verbeteren van je bloedsuikers. Het is logisch dat minder koolhydraten minder insuline betekent. Minder insuline betekent minder hypo’s. En minder hypo’s betekent minder hoge bloedsuikerpieken. En zo kom je uit de hypo-spagaat.

Daarnaast verbetert koolhydraat-beperkt eten je darmflora. Het verlaagt de laaggradige ontstekingen in je lichaam. En dit bepaalt hoe jij je voelt. Vergeet niet hoe jouw darmflora angst beïnvloedt. En andersom. Hoe angst de samenstelling van jouw darmflora negatief beïnvloedt.

Stabielere bloedsuikers zorgen op langere termijn voor minder angst en een beter humeur.

  • BEWEEG

Bewegen is belangrijk omdat het de insulinegevoeligheid verbetert. Je bloedsuikers zijn makkelijker te reguleren en jouw Hba1c daalt. Maar ook omdat het angst vermindert. Door te bewegen maakt het lichaam feel good hormonen aan.

Richt je op plezier. Een activiteit die jouw voldoening geeft. In plaats van een verplichting. Als je de sportschool niet leuk vindt dan is het logisch dat je niet houdt van aan die apparaten hangen. Doe iets wat je leuk vindt. Zo houd je het ook op lange termijn vol.

  • PRAAT

Er is geen makkelijke oplossing voor angst. Al dan niet als gevolg van de diabetes. Maar het kan wel helpen om met een professional te praten. Praat met je eigen endocrinoloog of diabetesverpleegkundige. Of een medisch psycholoog. Blijf er in ieder geval niet alleen mee worstelen.

Hoe ga jij om met angst? Wat doe jij om angst te verminderen?

Deel je tips en ervaring hieronder.