24 waardevolle tips hoe je met diabetes succesvol naar Santiago de Compostella loopt

Foto Ronald Hoogendoorn

24 waardevolle tips hoe je met diabetes succesvol naar Santiago de Compostella loopt

Wandelen is mijn passie. Vanaf 2011 wandel ik dagelijks om mij fysiek en mentaal beter te voelen. Omdat het wandelen voor rust in mijn hoofd en meer energie zorgt en ik van een uitdaging houd wilde ik ooit naar Santiago de Compostella lopen.

Maar ik durfde dat niet alleen. En ook niet met een vriendin die tijdens deze tocht om mij en mijn diabetes zou denken. Want dat vond ik onverantwoord.

 

 

Bovendien spreek ik geen woord Spaans en Spanjaarden spreken geen woord Engels. Twintig kilometer per dag wandelen berg op en berg af bij een temperatuur van 33 graden en dat zes dagen lang is een enorme fysieke inspanning.

Zou ik dat volhouden en hoe gaat het dan met mijn suiker? Met onderstaande tips gaat jou dat ook lukken.

WeHike2ChangeDiabetes Challenge

Op de facebookpagina van de Bas van de Goor Foundation las ik over WeHike2ChangeDiabetes Challenge waarbij ze deelnemers zochten om van zaterdag 10 t/m zaterdag 17 juni 2017 mee te lopen op de Camino naar Santiago de Compostella. In zes dagen 108 kilometer wandelen van Astorga naar O’Cebreiro en afsluiten in Santiago.

Foto Ronald Hoogendoorn

Yes, dat is wat ik nodig had. Ik heb gelijk geboekt. Onder medische begeleiding van Dr. Henk Bilo en de ervaring van Bas van de Goor en Petra Seegers met dit soort Challenges durfde ik dit aan. Samen met nog 19 andere Nederlanders en 30 Spanjaarden met diabetes type 1 en 2 en gingen we deze uitdaging aan.

En wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb. Zo trots dat ik het gehaald heb. Maar ook leerde ik heel veel onderweg van de gesprekken met Dr. Henk Bilo en met Bas van de Goor over de diabetes. En ook was het ontzettend waardevol om te zien dat iedereen met diabetes type 1 en 2 zo worstelt met die schommelende bloedsuikers.

Wat een inzicht.

Foto Ingrid Smit     De Jacobsschelp is het symbool van de Camino de Santiago

Ik deel alvast vier waardevolle tips zodat ook jij succesvol naar Santiago de Compostela loopt:

  1. Wees goed voorbereid

Een goeie voorbereiding is het halve werk. En dat is ook zo als jij naar Santiago de Compostella wilt lopen.

  • Je bent lichamelijk goed voorbereid met twee keer per week zeven km te wandelen en één x per week 15 – 20 km.
  • En dat doe je zes weken achterelkaar

Dat is voldoende om een week lang 20 kilometer per dag naar Santiago de Compostella te lopen.

  1. Het belang van stops

Om een tocht van 20 kilometer vol te houden is het belangrijk om regelmatige stops in te bouwen. Op deze manier rust je uit en houd je het ook vol. Bovendien ben je even van je voeten af. Met ingebouwde stops hak je de route in kleinere haalbare stukken.

Je zult versteld staan wat deze techniek ook jou oplevert. In het begin heb je de neiging om én te hard van stapel te gaan én te lang door te lopen waardoor je lichaam te weinig kans krijgt om te herstellen. En dat is een enorme aanslag op je lichaam.

Het loopt bovendien een stuk aangenamer als je weet dat je nog maar 45 minuten hoeft te wandelen naar het volgende rustmoment in plaats van dat je nog 16 kilometer moet.

 

 

  • Eerste stop – kort

Tijdens het wandelen plan je om de 45 minuten een stop in. De eerste stop is een korte stop met een pauze van ongeveer 15 minuten. In deze pauze organiseer je je suikers en eet je indien nodig iets zodat je de volgende periode minder hoeft te stopen. Luister naar je lichaam en pauzeer extra indien nodig. Voel je je niet goed sluit dan uit of het een hypo of hyper is. Ben je licht in je hoofd of duizelig? Misschien heb je last van zouttekort en eet dan iets met zout.

Pauzes gaan pas in als de laatste van de groep gearriveerd is. De eersten hebben een langere pauze. Het is geen wedstrijd. Met elkaar ga je over die eindstreep.

  • Tweede stop – lang

Na weer 45 minuten wandelen volgt een langere stop van 30 minuten. Ook dan breng je je suiker op orde en is er tijd voor het toilet, een kop koffie en om iets te eten.

Eerste en tweede stop herhaal je net zo lang totdat je je eindbestemming voor die dag bereikt.

 

Foto Ronald Hoogendoorn

 

  1. Wat eet en drink je onderweg?
  • Zet je basaalstand op 50 % een uur voor vertrek. Dit is een algemeen advies en is per persoon verschillend.
  • Drink 2.5 tot 3 liter water per dag. Dit heb je echt nodig omdat je veel vocht verliest door veel zweten en de hoge temperatuur.

Ik kocht aan het eind van de dag een fles 1.5 liter water in de supermarkt en die nam ik mee in mijn rugzak. En een flesje Aquarius Sportdrank + flesje cola en die stopte ik aan de zijkant van mijn rugzak. Het overige water kocht ik in een cafeetje tijdens de stops of bij een stempelpost onderweg.

 

 

Voor de langere tochten neem ik nu een waterzak van 2 liter mee die in mijn rugzak zit. Uit het een slangetje die aan de hengsels van mijn rugzak vastzit kan ik eenvoudig iets drinken onderweg. Je schroeft het dopje eraf en zo kun je onder het lopen makkelijk drinken. Eigenlijk moet je om de 10 minuten een slokje water nemen.

  • Vul je zouten en mineralen aan. Omdat je heel veel transpireert door de fysieke inspanning en de hoge temperatuur verlies je veel zouten en mineralen. Neem daarom een flesje Aquarius of een bidon met ORS mee. En drink dat als eerste op. Neem een zakje chips of handje zoute pinda’s of tukjes gedurende dag. Zo vul je je zouten aan.

Een hypo onderweg is vervelend maar je niet lekker voelen en licht in het hoofd door zoutgebrek is ook erg vervelend. Vul daarom die zouten aan.

  • Als je 20 kilometer per dag wandelt heb je ongeveer 600 – 1000 kcal extra nodig. Meer niet.
  • Ga niet uit voorzorg om te voorkomen dat je laag komt te zitten veel meer eten. Het is beter om je basaal of je bolus aan te passen.

 

Foto Ingrid Smit

    4.   Het belang van goeie wandelschoenen

  • Goeie wandelschoenen zijn ontzettend belangrijk. Koop schoenen van categorie A/B en koop ze voor het wandelen in de bergen 2 maten groter.

Vooral bij een steile helling naar beneden hebben je tenen voldoende ruimte nodig. Anders drukken je teen en nagel tegen de voorzijde van je schoen. Je nagel wordt blauw en valt er uiteindelijk af. En dat gebeurde ook met één van de deelnemers. En dat is erg pijnlijk.

  • Neem ook een tweede paar wandelschoenen of sportschoenen mee. Stop je wandelschoenen in je handbagage. Of trek ze aan tijdens de reis. Mocht je koffer kwijtraken dan kun je wel wandelen. En zo weet je zeker dat je de juiste wandelschoenen bij je hebt.
  • Ga preventief tapen. Voel je een drukplek onder je voet of bij je teen? Ga dit preventief tapen voordat je gaat wandelen. Dit voorkomt dat de drukplek een blaar wordt wat nog veel pijnlijker is.

 

Wil je nog meer tips ontvangen hoe ook jij succesvol naar Santiago de Compostella wandelt?

Stuur dan een mail naar ingrid@dekrachtvandiabetes.nl en ontvang het e-book ‘24 waardevolle tips hoe je met diabetes succesvol naar Santiago de Compostella loopt’ in je inbox.

 

Foto Ronald Hoogendoorn