HELP! Een muis in je keukenla

Twee gitzwarte kraalogen kijken mij aan. Ze kijken dwars door mij heen. Hij draait zich vliegensvlug om en zijn vier pootjes zijn even los van de bodem van mijn keukenla. Met zijn spitse roze snuit botst hij tegen de champignons in blik. Hij valt op de grond en met zijn nagels krast hij over de bodem. Hij is bang.

mouse-1708365_960_7201

 

Muis

Zo stond ik vanochtend oog in oog met die muis in mijn keukenla. Zonder na te denken opende ik de la en pakte ik een koffielepeltje. Ik had mijn nachthemd nog aan. Stokstijf stond ik daar genageld aan de grond. Automatisch perste ik mijn lippen op elkaar en hield ik mijn adem in. Het was een dikke welvarende muis met glanzende vacht. Zo te zien kwam hij vaker in mijn la met kokos, bloem en paneermeel, het paradijs voor muizen.

We staan hooguit een halve seconde oog in oog met elkaar. De impact van deze ontmoeting is zo intens, alsof we elkaar minutenlang aankijken. Mijn lichaam siddert.

En dan springt hij verschrikt tussen de rookworst, de tomatenpuree  en de macaroni naar de achterkant van de la, zo door een klein rond gaatje achter het keukenblok. Als laatste zie ik het puntje van zijn staart verdwijnen. En weg is de muis. En ik heb nog wel een nieuw antracietkleurige keuken van nog geen twee jaar oud. Muisproof had ik toen gevraagd.

Wat heeft mijn muis met jouw diabetes te maken?

De stress van deze muis zet de ‘fight or flight’ reactie in je lichaam in gang. Bij plotseling gevaar als er bijvoorbeeld een leeuw voor je neus staat moet je snel kunnen reageren en weg rennen.

Maar ook bij zeurende collega’s, dreiging van ontslag of stress als gevolg van chronische angst zorgt het sympathisch zenuwstelsel dat je ademhaling omhoog gaat, bloeddruk stijgt en het hormoon cortisol vrijkomt.

Cortisol

Cortisol is een stresshormoon en zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel stijgt. Er komt meer glucose in het bloed waardoor jij kunt vechten of vluchten. En dit gebeurt automatisch. Je hebt daar geen invloed op.

Je kunt wel de factoren die deze stressreactie uitlokken verminderen. Neem daarom je verantwoordelijkheid en ga over tot actie:

          los bijvoorbeeld die burenruzie op. Ga in gesprek.

          Verander van baan als je uitgeblust achter je bureau zit en je je naar het einde van de dag sleept.

          Pak je angst voor complicaties aan. Schrijf je zorgen over je diabetes op en bespreek het met je arts of diabetes verpleegkundige.

          Zit er een muis in je keukenla? Zet een muizenval of zet een foto van je schoonmoeder tussen de champignons en tomatenpuree.

Laat los en accepteer die dingen die je niet kunt veranderen.

Dat zorgt voor stabielere bloedsuikers.

Hoe ga jij om met stress?

 

 

  

.