Ingrid Smit | Diabetescoach en Auteur | 06-29582655

Zo houd je regie over je leven met diabetes

Sta jij aan het roer van je leven met diabetes? Of zit jij gevangen in de spagaat van die schommelende bloedsuikers? Voel jij je moedeloos en zit je uitgeblust op die bank? Je zult het toch zelf moeten doen. In een stappenplan leer ik jou hoe jij de regie krijgt over je leven met diabetes.

Zeilen.jpg

Persoonlijk leiderschap

Hoe jij met je ziekte omgaat heeft met persoonlijk leiderschap te maken.

Snikkend zit ik boven mijn bureau naar mijn bloedsuikerwaarde van 16.9 op het display van mijn glucosemeter te staren. Het is 1991. Uit wanhoop bel ik mijn diabetesverpleegkundige om te vragen naar een oplossing. Verder dan heb je misschien te weinig insuline gespoten, of ben je ziek, of heb je last van veel stress en beweeg je misschien minder dan normaal komt zij ook niet. Het hele lijstje dat ikzelf ook al in mijn hoofd had afgewerkt om te kunnen verklaren waarom ik weer zo hoog zat. Ik huilde toen nog harder nadat ik de telefoon had neergelegd want zij wist het ook niet. Ze deed alleen maar alsof. Als persoon met diabetes heb je na zoveel jaar zelf de meeste kennis in huis. Ga er niet vanuit dat iemand met een witte jas wel weet hoe je bij diabetes stress de baas blijft. Want dat is niet zo.

Chronisch schuldgevoel

Nu na jaren van schuldgevoel over mijn hoge en lage bloedsuikers kom ik eindelijk onder mijn kussen vandaan en deel ik mijn kennis. De geboorte van dit chronisch schuldgevoel was sinds die uitspraak van die diabetesverpleegkundige tijdens mijn opname na de diagnose. “Er valt goed mee te leven en je kunt er oud mee worden” vertelde ze toen ze de naald van de insulinespuit in de sinaasappel drukte. Dit maakte mij monddood want die hoge bloedsuikers waren voor mij het bewijs dat ik er dus niet goed mee kon leven. Dat het vast mijn eigen schuld was dat ik weer zo hoog zat. Zo zweeg ik jaren.

Hoe zorg je dat je wel de regie houdt over je leven met diabetes? Mentaal evenwicht is net als bij sporters een voorwaarde voor lichamelijk succes. In een stappenplan leg ik uit wat jij zelf kunt doen waardoor jij mentaal en fysiek fit blijft zodat je diabetes beter en makkelijker te reguleren is.

Stappenplan

Ga zelf tot actie over en houd regie over je suiker. Daarmee kies je voor jezelf en neem je verantwoording voor je leven met diabetes.

Stap 1 Zorg voor stabiele bloedsuikers.

Stap 2 Schrap koolhydraten en suikers uit je menu. Sinds ik geen aardappelen en brood meer eet zijn mijn bloedsuikers stabieler. En dat geeft mij heel veel rust.

Stap 3 Bouw routines in. Bewaar diabetische hulpmiddelen op een vaste plaats en zorg voor een minimale basisvoorraad. Je hoeft dan niet bang te zijn dat je insuline op is. Een systeem geeft rust en levert energie op.

Stap 4 Wees minder streng voor jezelf. Ik ben nog steeds een streber en een perfectionist. Ook op het gebied van bloedsuikerwaarden, die moesten binnen 4 – 7 blijven. Accepteer dat waardes tussen 4 – 10 ook prima zijn. Dat maakt het voor jezelf een stuk makkelijker.

Stap 5 Kies voor gezond. Eet meer groente, fruit, noten, vis en onbewerkt voedsel. Zo stabiliseert je suikerspiegel en voel je je beter

Stap 6 Zet een insulineschema op papier. Houd je daar zoveel mogelijk aan. Ik zit al jaren op 4 eenheden Novorapid voor de maaltijden en 1 of 2 eenheden als ik tussendoor iets eet. Mijn bloedsuiker op dat moment en datgene wat ik eet vormen hierbij het uitgangspunt. Maar de basis staat en dat geeft rust.

Stap 7 Schrijf op wat je bij een lichte hypo doet. Bij mij werkt een halve plastic IKEA beker met ranja aangelenkt met water voldoende bij een suikerwaarde van 3. Maar dat kun uitproberen en zo verfijnen. Zo hoef je niet na te denken wat je weer moet nemen bij een hypo. Meestal eet je veel te veel koolhydraten waardoor je bloedsuiker sterk stijgt.

Stap 8 Focus op je bloedglucosewaarden die goed zijn. Kijk daar naar en beloon jezelf voor dat feit. Kijken naar de hoge en lage waarden zuigt je leeg en maakt depressief.

Stap 9 Beweeg dagelijks een half uur. Je lichaam maakt als je beweegt feelgood hormonen waardoor jij je beter voelt en het dan makkelijker is om gezondere keuzes te maken. Door te bewegen zijn je bloedsuikers makkelijker te reguleren en helpt tegen vermoeidheid.

Stap 10 Zorg dat je voldoende slaapt.

Stap 11 Breng tijd alleen door. Diabetes is een meer dan fulltime ziekte en dat vergt nogal wat en veroorzaakt stress. Daarnaast zorgen hoge en lage bloedsuikerwaarden voor een stressreactie in je lichaam. Door naar buiten te gaan ben je even zonder prikkels en laad je weer op.

Stap 12 Doe die dingen waar jij blij van wordt.

Stap 13 Stel jezelf haalbare doelen. Zo ga je uit je hoofd en onderneem je actie. Door iets te doen houd je de regie en denk je niet aan je suiker.

Stap 14 Doe aan mindfulness of meditatie en herstel de verbinding met jezelf.

Ga zelf tot actie over en houd regie over je suiker. Daarmee kies je voor jezelf en neem je verantwoording voor je leven met diabetes.

Wil je nog meer tips meld je dan aan voor een gratis diabetes coach consult van 30 minutenhttp://www.dekrachtvandiabetes.nl/gratis-diabetes-coach-consult

Schrijf je in en ontvang gratis het e-book 15 waardevolle tips voor meer energie bij diabeteshttp://www.dekrachtvandiabetes.nl/

Like en volg mij op facebook en ontvang tips https://www.facebook.com/dekrachtvandiabetes/

https://www.managementsite.nl/nooit-meer-boek-curs…

Back to Main Page