Ingrid Smit | Diabetescoach en Auteur | 06-29582655

Slaapproblemen door schommelende bloedsuikerspiegel

Veel mensen met diabetes hebben problemen met goed slapen. Ze vallen als een blok in slaap maar worden tussen twee en vier uur wakker. Ze kunnen daarna niet meer in slaap komen. De volgende ochtend komen ze hun bed niet uit omdat ze te moe zijn om op te staan. Als dit iedere nacht gebeurt dan heb je een succesvolle route naar een burn-out. Herken je dit?

Veel mensen met diabetes hebben problemen met goed slapen. Ze vallen als een blok in slaap maar worden tussen twee en vier uur wakker. Ze kunnen daarna niet meer in slaap komen. De volgende ochtend komen ze hun bed niet uit omdat ze te moe zijn om op te staan. Als dit iedere nacht gebeurt dan heb je een succesvolle route naar een burn-out. Herken je dit?

Je bloedsuikerspiegel en het hormoon insuline zijn de oorzaak van het middenin de nacht wakker worden en niet meer in slaap kunnen vallen.

Eet je langdurig en met grote regelmaat suiker of geraffineerde koolhydraten, dan moet je iedere keer insuline bijspuiten. Voor je lichaam is dit net zoiets als voor een auto voortdurend gas geven (suiker eten) en dan de rem erop (insuline).

slaap.jpg

Je bloedsuikerspiegel en het hormoon insuline zijn de oorzaak van het middenin de nacht wakker worden en niet meer in slaap kunnen vallen.

Eet je langdurig en met grote regelmaat suiker of geraffineerde koolhydraten, dan moet je iedere keer insuline bijspuiten. Voor je lichaam is dit net zoiets als voor een auto voortdurend gas geven (suiker eten) en dan de rem erop (insuline).

Je lichaam vindt dit niet fijn omdat je van hoog naar laag gaat in je bloedsuikerspiegel.
Je lichaam heeft veel stress van deze schommelende bloedsuikerspiegel.

De noodzaak van een stabiele bloedsuikerspiegel

Je hersenen hebben ook ’s nachts voldoende bloedsuiker nodig om een goede nachtrust te krijgen. Hersencellen hebben namelijk ’s nachts energie nodig en daar zorgt bloedsuiker voor.

Daarnaast wordt in je hersenen het gelukshormoon serotonine aangemaakt. In het donker wordt serotonine omgezet in melatonine, je slaaphormoon. Dit proces werkt het best als je bloedsuikerspiegel gedurende de nacht zo min mogelijk schommelt.

Een schommelende bloedsuiker heeft een negatieve invloed op je stemming en je slaap.

Eet je een stuk chocola of een restje macaroni vlak voor het slapen? Dan treden er vervolgens twee mechanismen op die je wakker houden:

  1. Je bloedsuiker schommelt hevig omdat je bloedsuikerspiegel eerst piekt en daarna flink daalt. Deze sterke schommelingen verstoren de aanmaak van het slaaphormoon melatonine. De meeste mensen met diabetes spuiten extra insuline als ze ’s avonds iets eten. Dat moet ook want anders blijft je bloedsuiker de hele nacht te hoog. Een te hoge bloedsuiker is immers een sloophamer voor je lichaam en het gooit allerlei processen uit balans.
  2. Door de sterke bloedsuikerdaling komt het stresshormoon cortisol vrij, het reserve-mechanisme om je bloedsuiker op peil te houden. Cortisol stijgt normaal gesproken vanaf twee uur ’s nachts en maakt je ergens tussen twee en acht uur wakker. Daalt je bloedsuiker-spiegel te snel?

Cortisol komt dan vrij om te zorgen dat je bloedsuikerspiegel
weer op peil komt en daar word je wakker van.

Slaapproblemen? Eet een eitje of noten.
Word jij vaak wakker tussen twee en vier uur? Of ben je nooit uitgerust als je ’s ochtends opstaat?

Controleer drie nachten achter elkaar je bloedsuiker om twee uur ’s nachts. Zo weet je wat je bloedsuiker doet. Zit je te laag? Je basaal in de pomp kan naar beneden of de hoeveelheid langwerkende insuline kan omlaag. Overleg altijd met je behandelend arts of diabetes-verpleegkundige voordat je dit doet. Voor een zo stabiel mogelijke bloedsuiker eet je het liefst helemaal niets zo’n drie uur voor het slapen gaan. Als je toch iets wilt eten, kies dan voor:

  • vetten, zoals een blokje kaas
  • eiwitten, zoals een handje ongebrande noten of een gekookt eitje
  • groente, zoals een stuk komkommer

In ieder geval geen koolhydraten.

Back to Main Page