Ingrid Smit | Diabetescoach en Auteur | 06-29582655

Het geheim van blijvende motivatie bij diabetes is simpeler dan je denkt

Het geheim van de hele dag gemotiveerd blijven met diabetes is dat je zorgt dat je goed in je vel zit. En dat geldt ook voor het controleren van je bloedsuikerwaarden. Zo eenvoudig is het en dat is het enige wat jij moet weten.

Het lijkt heel simpel maar goed in je vel zitten is echt de sleutel voor motivatie om je bloedsuikers te controleren. Waarom? Omdat goed in je vel zitten de brandstof is voor je motivatie. Schrijf dit een paar keer op en plak het op je koelkast. Zeg het een paar keer hardop. Het is je eigen keus en ook je eigen verantwoordelijkheid.

Negatieve emoties

Niets maar dan ook niets ondermijnt je motivatie meer dan negatieve emoties of een slechte houding tijdens het proces. Het ontbreken van positieve input is de nummer 1 oorzaak waarom jij het moeilijk vindt om je bloedsuikers iedere dag te controleren en binnen 4 en 7 te houden. De reden waarom positieve input ontbreekt, is omdat mensen hun energie focussen op die dingen die niet werken en op de dingen die moeten gebeuren om het te laten werken.

Deze chaotische negatieve gedachten laten geen mentale ruimte om positieve gedachten te bedenken zodat je gezondere alternatieven bedenkt. Met andere woorden je hebt geen leuk leven met diabetes als je blijft nadenken wat er verkeerd is en wat er niet werkt aan je bloedsuikers.

Focus

Als je voor je bloedsuikerwaarden of HbA1c een streefwaarde formuleert dan is het belangrijk om te kijken wat je gedachten zijn en waar je je op focust. Je bereikt het snelst het slechtste resultaat als je je focust op een negatieve situatie. Het punt is dat je je bewust moet zijn van je gedachten over en waar je je op focust als je gemotiveerd wilt blijven. Als je alleen naar de hoge en lage bloedsuikerwaarden kijkt dan houd je zelf het gevoel in stand dat je het niet goed doet. Nadenken waardoor je bloedsuiker zo sterk stijgt of daalt, helpt vaak niet. Je voelt je alleen maar slechter want je weet zelf ook dat die tweede gevulde koek niet handig was. Onze eigen negatieve energie belemmert om positief te denken en om verder te gaan vol hoop en optimisme.

Het is belangrijk om te begrijpen dat hoe jij je op ieder moment voelt afhangt en in stand wordt gehouden door hoe jij denkt en wat jij hardop tegen jezelf zegt. Jouw gedachten bepalen hoe jij denkt.

Hoe dan wel?

De eerste stap is om je bewust te worden van de kronkel in je gedachten over je bloedsuikers en hoe je je voelt op dat moment. Als je gespannen, gestrest of negatief bent, maak een pas op de plaats en word je bewust dat er iets in jezelf niet klopt. Denk na wat je jezelf aandoet. Begrijp wat de gevolgen zijn als je met dit zelf bedachte rampscenario doorgaat. Levert het jou iets op? Waarom is bewustwording zo belangrijk? Zodra je je bewust wordt hoe jij je voelt verdwijnt het negatieve gevoel tijdelijk.

Ten tweede ga iets doen als je je negatief voelt. Actie is het beste remedie tegen negatieve gedachten. Maak een wandeling of luister naar je favoriete muziek. Doe iets waar jij blij van wordt.

Zet het bereik van je streefwaarden op je continu glucose sensor (als je die hebt) ruimer. Op bijvoorbeeld 4.4 en 12.2. Het groene vlak in je grafiek is breder waardoor het lijkt alsof meer bloedsuikerwaarden goed zijn. Dat geeft jou het gevoel dat je het goed doet.

En dat is wat jij wilt, toch?

Wil je nog meer tips meld je dan aan voor een gratis diabetes coach consult van 30 minutenhttp://www.dekrachtvandiabetes.nl/gratis-diabetes-coach-consult

Schrijf je in en ontvang gratis het e-book 15 waardevolle tips voor meer energie bij diabeteshttp://www.dekrachtvandiabetes.nl/

Like en volg mij op facebook en ontvang tips https://www.facebook.com/dekrachtvandiabetes/

Back to Main Page