Ingrid Smit | Diabetescoach en Auteur | 06-29582655

8 Handige tips hoe je gemotiveerd blijft bij diabetes

Af en toe ben je het controleren van je bloedsuiker zo zat dat je je testapparaat wel in de openhaard wilt gooien. Hoe zorg je dat je gemotiveerd blijft? Ik geef je 8 handige tips.

blog 2.jpg

Hoe zorg je ervoor dat je 6 – 7 keer per dag je bloedsuiker controleert bij diabetes type 1? Het vraagt namelijk nogal wat om dag in dag uit je bloedglucose te prikken. Vooral als de testresultaten bij jou ook nog sterk afwijken. Dat je vaak of te hoog of veel te laag zit. Af en toe ben je het dan zo zat dat je je testapparaat in de open haard wilt gooien. Hoe zorg je dat je gemotiveerd blijft? Ik geef je 8 handige tips:

1. Neem af en toe een sabbatical van je suiker. Even een dag minder letten op wat je eet en minder vaak controleren. Kies bewust voor een gerecht die jij heel lekker vindt in plaats van wat goed is voor je diabetes. Neem die heerlijke Dame Blanche als desert. En geniet daar intens van. Neem je verantwoordelijkheid en spuit of bolus wel extra insuline bij.

2. Verleg je focus naar een hobby. Naar iets waar jij blij van wordt. Spreek af met een vriend of vriendin om samen te wandelen, te fietsen of bijvoorbeeld te zwemmen. Samen iets doen geeft energie en zo ben je even niet met je suiker bezig.

3. Ga naar buiten de natuur in. Een wandeling in het bos of door de weilanden werkt stress verlagend. Bovendien zorgt bewegen in het groen voor creativiteit. Je vult je hoofd met andere en nieuwe gedachten. Een fijne afleiding!

4. Wees mindful naar jezelf. Heb je zo’n dipdag waarop je geen zin hebt om je bloedsuiker te controleren? Eet je veel te veel koekjes of chocola? En je bloedsuikers zijn echt vreselijk? Merk dit dan op. Spreek het uit en schrijf op dat je je zo voelt. Door te benoemen dat je baalt geef je aandacht aan je gevoel in plaats van het te negeren. Dit werkt helend.

5. Ontwikkel de juiste mindset. Focus op het proces en niet op het resultaat van de suikergrafiekjes. Want die blijven schommelen; wat je ook doet. Maak het daarom kleiner en kijk welke stap je vandaag kunt zetten zodat je suikers stabiliseren. Wat kun je nu doen om mooie bloedsuikers te krijgen?

6. Schrijf voordat je gaat slapen 3 dingen op waar je trots op bent. Wat heb je goed gedaan voor jezelf en voor je diabetes?

7. Beloon jezelf met bijvoorbeeld een nieuw schrijfboekje of een bos bloemen. Heb je dat gebakje geweigerd omdat je bloedsuiker te hoog was? Wees daar dan oprecht trost op, want dat is een succesmoment. Hiervoor mag je jezelf belonen.

8. Stel jezelf een doel. Wilde je altijd al een reis maken naar Nepal? Plan dat in. Pak pen en papier en schrijf op wat je daarvoor nodig hebt. Neem iedere dag 2 kleine stapjes om je einddoel te bereiken. Doe dit dan als eerste als je ’s ochtends opstaat. Zo heb je succesmomenten en dat geeft vertrouwen.

“Door uit te zoomen op iets anders dan je diabetes neem je letterlijk en figuurlijk afstand. En maak je je suiker kleiner”

Alles wat je aandacht geeft groeit. En door je aandacht te richten op je geplande reis of dat boek dat je altijd al wilde schrijven, krijg je weer energie en ontmoet je interessante mensen. Zo blijf jij ook gemotiveerd met jouw diabetes.

Back to Main Page